JURELLS DRAMATIK PÅ STOCKSELIUS 

Text : Bo Borg. Recension i Västsvenska kulturtidskriften ZENIT.


För en tid sedan såg jag en utställning på Röhsska museet i Göteborg där Torsten Jurell hade installerat egna arbeten i museets samlingar (se Marianne Eriksons reportage i Zenits höstnummer 2011). Den utställningen var så stark att den inte lämnat mig någon ro sedan dess. Jag återvänder då och då till den i tankarna - en effekt som bara riktigt bra konst har.


På Galleri Stockselius visas en stor och mycket intressant utställning med Torsten Jurell. Att gå i de stora rummen på Stockselius är den här gången en upplevelse utöver det vanliga.
Han visar många olika exempel på sitt både breda och djupa konstnärskap. Mest anslående är hans stora skulpturer i vitmålad brons. Men han kan ladda sina skulpturer med en inre dramatik och oro oavsett format. På utställningen finns också en avdelning (ska man månne säga installation) med små skulpturer som startar spännande dialoger med varandra. Och för att använda en av de mest slitna kritikerklyschorna, för den passar exakt här, de har en monumentalitet i det lilla.


Det verkar som om Jurell kan hitta något i varje teknik som blir personligt och del i hans egna uttryck. Det kan vara arbeten i brons, porslin eller trä. Och väggkonst i form av måleri.
Min absoluta favorit på utställningen är ett fantastiskt abstrakt broderi. I all sin enkelhet och med hantverksmässiga tillkortakommanden kommunicerar det direkt. Suveränt!


Text och bild: BO BORG

 (Läs Bo Borgs i Zenits höstnummer 2011).